Isnin, 26 April 2010

Perniagaan OKU dialibaba

SAYA insan yang kurang upaya dan sudah berdaftar dengan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) Negeri Pahang. Pada awal 2008, dengan bantuan seorang yang berpengaruh, saya memohon bantuan di bawah skim bantuan galakan perniagaan Orang Kurang Upaya (SBGP-OKU) di bawah Jabatan Tenaga Kerja Negeri Pahang.

Permohonan saya diluluskan pada 11 Ogos 2008. Nilai bantuan RM100,000 dalam bentuk barangan. Bagaimanapun, saya hanya dapat menguruskan perniagaan saya kira-kira setahun lebih saja.

Tanpa pengetahuan saya, daftar perniagaan saya dipindah tanpa persetujuan saya. Saya rasa amat terkilan dengan nasib yang menimpa. Tambahan saya tidak mampu untuk bekerja bagi menampung keluarga saya. Saya cuba mencari puncanya dan akhirnya saya dapat tahu yang perniagaan saya itu sudah ‘dialibabakan’ oleh orang yang menguruskan permohonan saya yang juga mempunyai tiga perniagaan yang sama dengan perniagaan saya.

Saya ada cukup bukti kerana ia membabitkan orang atasan. Di sini saya berharap agar jabatan yang terbabit dengan bantuan ini dapat bertindak segera, kerana ia membabitkan peruntukan yang besar untuk orang kurang upaya, supaya OKU tidak diperlekehkan pada masa akan datang.

Saya ingin tahu, apakah tindakan yang boleh diambil terhadap orang yang ‘meng-alibabakan’ OKU.

OKUCCB8981, Kuantan
.

Sumber: Berita Harian Online - Surat 26 April 2010